Wat is timemanagement: 6 tips voor succes

Wat is timemanagement header

Timemanagement, de een is er gek op en de ander gruwelt al van het woord. Feit is dat goed timemanagement bijdraagt aan het snel en succesvol behalen van doelstellingen. Daarnaast zorgt het er over het algemeen voor dat je beter in je vel zit, minder stress ervaart en beter presteert. In dit artikel geven we 6 praktische timemanagement tips voor succes.

1. Stel prioriteiten, plan, schrap en ga voor je doelen

Timemanagement is een belangrijk onderdeel van efficiënt en effectief werken, oftewel het behalen van je doelen in zo weinig mogelijk tijd. Het is slim om je doelen SMART te formuleren, oftewel specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Stem op basis hiervan de prioriteiten en volgorde af, en focus je op de taak. Dit zonder je te laten afleiden door tal van randzaken. ‘Nee’ zeggen is ook een optie!

2. Plan vaste tijden voor e-mail en zet notificaties uit

Je kent het misschien wel, even snel die e-mail tussendoor beantwoorden en checken wat er is binnengekomen. Een goede timemanagement tip is om hier vaste tijden voor in te stellen. Check bijvoorbeeld twee keer per dag je mail, zet notificaties uit en laat je niet afleiden door randzaken, zoals social media. De 2 minuten timemanagement regel kan je tevens helpen. Kun je een taak binnen 2 minuten voltooien? Doen! Langer nodig? Zet op je to-do list.

3. Gebruik tools voor automatisering

Merk je dat je vaak tijd tekort komt, omdat er simpelweg zoveel werk ligt? Dan loont het om tijd te investeren in het zoeken naar software voor automatisering. Dat heeft tevens als voordeel dat je minder hoeft te onthouden. Er zijn tal van zaken die je kunt automatiseren, van de agenda tot automatische cijferrapportages. Ook goede boekhoudsoftware gebruiken is een goede timemanagement tip, je bespaart er op den duur veel tijd mee.

4. Maak een inspiratievolle ideeënlijst

Soms gebeurt het eenmaal dat er een uitstekend idee in je opborrelt. Wellicht ben je enthousiast en werk je dit het liefst zo snel mogelijk uit. Toch is het slim om je te blijven focussen op je hoofdtaak. Maak een ideeënlijst aan en neem 2 minuten de tijd om al je gedachtenspinsels erover op te schrijven. Ga terug naar je hoofdtaak en neem op een later moment de tijd om je ideeën uit te werken.

5. Zorg voor een goede werk-privébalans

Als je te veel met werk bezig bent, dan trek je dit door naar je privésituatie. Dit vertaalt zich in stress, het ‘nooit uitstaan’ en het kan op den duur zelfs leiden tot een burn-out. Het belang van een goede werk-privébalans mag dan ook niet onderschat worden, het is een cruciaal onderdeel van timemanagement. Een goede werk-privébalans nastreven kan op tal van manieren. De volgende tip kan je daar tevens bij helpen.

6. Maak na werktijd je gedachten leeg

Probeer je werk op een gegeven moment weg te leggen, maak je gedachten leeg, bijvoorbeeld door te gaan sporten of iets leuks te gaan doen. En leg je werktelefoon weg als je met je gezin aan tafel zit. Zorg voor een goede nachtrust, zodat je uitgeslapen aan je werkdag begint. Op dit gebied zijn er nog veel meer tips. Heb je moeite met het vinden van de juiste werk-privébalans? Een coach van Verdi Next kan je hierbij helpen.

Work-life balance coaching bij Verdi Next

In drie tot vijf sessies stel je met behulp van een individuele coach van Verdi Next een concreet en persoonlijk actieplan op, gericht op individuele ontwikkeling. Je krijgt timemanagement tips en leert deze ook daadwerkelijk toe te passen. Spreekt work-life balance coaching je aan? Lees verder of neem contact met ons op.

Deel dit bericht:

Anderen lezen ook