Het streven naar een goede balans tussen werk en privé is iets dat veel mensen lastig vinden. Dat geldt zowel voor werkgevers als werknemers. Nog even snel je werkmail checken aan de eettafel, of overwerken omdat er zoveel werk ligt, herkenbaar? Een goede werk-privébalans is echter belangrijk om niet ‘vol’ te raken. En om uitval op termijn te voorkomen. In dit artikel geven we tips over hoe je zorgt voor een goede werk-privébalans.
Waarom een goede werk-privébalans?
Misschien denk je dat dat overwerken juist goed is als er veel werk ligt. En dat dat ene belangrijke mailtje echt niet tot morgen kan wachten. Hoewel dit natuurlijk kenmerken van een betrokken werknemer zijn, heeft iedereen recht op vrije tijd. Het is belangrijk om die te vinden. Want als iemand lange tijd overwerkt is, dan ligt (langdurig) verzuim op de loer. Iemand zou uiteindelijk in een burn-out kunnen belanden.
Tips voor het creëren van een goede werk-privébalans
Uiteraard hoef je niet stipt op het einde van je werkdag je werk neer te gooien, maar het is belangrijk het binnen de perken te houden. Zo kun je op de momenten dat je wel werkt uiterst productief zijn. Hierbij een aantal tips voor het creëren van een goede werk-privébalans, voor zowel werknemers als werkgevers.
1. Overwerken doe je beter niet te vaak
In diverse studies komt naar voren dat onrealistisch lange werkwerken zorgen voor lagere productiviteit. Het is daarom slim om je huidige werkuren eens onder de loep te nemen. Passen deze bij je privéleven? Ga als werknemer in gesprek met je werkgever als je het gevoel hebt dat je te veel werkt, en stel duidelijke grenzen aan overwerk. Als eigen baas / werkgever geldt dit net zo goed, leer het werk naast je neer te leggen.
2. Vragen om hulp van collega’s
Misschien ben je iemand die het liefste al het werk zelf oppakt. Dit gaat soms echter gepaard met onrealistische of onhaalbare doelen, tenzij je uren overwerkt en jezelf helemaal klem zet. Probeer hulp van anderen te vragen en te accepteren. Te vertrouwen en los te laten. Samenwerken en samen successen behalen bevordert vaak ook nog eens de werksfeer.
3. Onbereikbaar buiten werktijd
Nog even je mail checken aan de keukentafel, of een telefoontje aanpakken terwijl je eigenlijk vrij bent, allemaal geen goede ideeën als je streeft naar een goede werk-privébalans. Het gaat namelijk ten koste van je mentale rust. Na werktijd klap je die laptop dicht, berg je die telefoon op en focus je op wat je doet, namelijk privétijd hebben.
4. Je mag ook NEE zeggen
Het woord ‘nee’ wordt vaak als negatief beschouwd, maar toch is het juist goed om soms uit te spreken. Ook hier geldt weer dat je duidelijk je grenzen moet kennen. Voel je je ergens niet prettig bij, of dat nu gaat om een opdracht die niet bij je past, werken buiten je huidige werkuren of het aanzetten van je werktelefoon, nee is ook een antwoord.
5. Ben realistisch en plan slim
Een goede werk-privébalans kun je eigenlijk alleen hebben als je in privétijd niet constant in de stress zit over je werk. Als je ’s avonds rusteloos bent omdat je weet wat voor dag je morgen voor de boeg hebt, dan heeft dat een negatief effect op je mentaal welzijn. Plan daarom je taken zorgvuldig en realistisch (!) in. Hierbij mag je ook gerust wat tijd inplannen om niks te doen, of als uitlooptijd voor als een taak onverwachts wat langer duurt.
6. Schakel een work-life balance coach in
Klinken bovenstaande tips je als muziek in de oren, maar vind je het toch nog wat lastig om uit te voeren in de praktijk? Weet dat je niet de enige bent! En soms kun je wel wat hulp gebruiken voor het nastreven van die goede werk-privébalans. Je kunt bijvoorbeeld een work-life balance coach inschakelen. Tijdens coachingsessies richt je je op het inplannen van je tijd, achterhaal je wat je graag zou willen en streef je met behulp van concrete acties naar individuele ontwikkeling en een betere werk-privébalans.
Goede werk-privébalans met Verdi Next
Bij Verdi Next ben je aan het juiste adres voor work-life balance coaching. Wij weten als geen ander hoe dit bij kan dragen aan het voorkomen van langdurig verzuim. En hoe de productiviteit juist omhoog kan gaan als je actie onderneemt. De werktevredenheid stijgt en de mentale onrust daalt. Wil je een betere werk-privébalans voor jezelf, collega’s of werknemers? Neem dan contact met ons op.
Goede werk-privébalans? Lees verder of neem contact op!